zaterdag 23 oktober 2010

Tip 79 - Van de hak op de tak

Vandaag een tip die een beetje van de hak op de tak springt, maar van mij mag dat ook wel eens. Misschien neem ik dit wel over van iemand die ik ken, die dat ook zo goed kan. En dan moet je maar maken dat je mee bent in 'den draai'. Geen namen, nee. Hier gaan we.

Waar wilde ik eigenlijk beginnen ? Wel, in Word 2003 (en Office 2003 in het algemeen) had je vroeger bovenaan de werkbalk een indicatie van de grootte van je blad. Je kon dat dan op b.v. 50% zetten als je een beter overzicht van je blad wou hebben. Wel, in Office 2007 heeft dat een andere plaats gekregen. Nog niet gevonden ? Dan moet je maar eens goed in de rechter benedenhoek van je scherm kijken. Daar zie je nu een schuivertje staan dat er als volgt uit ziet.

Nu zie je dat mijn blad op 100% weergegeven wordt. De weergave verkleinen, dan schuif je gewoon met het balkje tot je blad op de juiste grootte wordt weergegeven. Hieronder zie je hoe dat schuifbalkje er in PowerPoint uitziet. En dan zie je dat er rechts van het schuifbalkje nog een icoontje staat.

Wat kan je daar nu mee doen ? Wel, wie soms zelf PowerPoint presentaties maakt, kent het wel. Je scrollt naar beneden en dan moet je een aantal keer aan dat scroll wieltje draaien voor het volgende blad. Wel, als je daar op klikt, past PowerPoint je dia of slide automatisch aan aan de beschikbare ruimte. Ook als je b.v. meer ruimte maakt voor de commentaren, dan wordt de afbeelding van de dia automatisch verkleind. Handig. Geloof me maar.

Wist je trouwens hoe je gemakkelijk een PowerPoint presentatie opstart ? Gewoon F5 indrukken en de presentatie begint. Wil je dat de presentatie begint bij de slide waar je op dat ogenblik mee aan de slag bent. Ja, daar heb je onderaan links een icoontje voor, maar het gaat veel sneller als je gewoon Shift+F5 indrukt. Probeer het maar eens.

Wist je trouwens waarom sommige presentaties automatisch opstarten als je erop klikt, en dat je ze dus niet zonder omwegen kunt bewerken en waarom andere dan weer niet. Dat heeft met de extensie te maken. Als de extensie .pps of .ppsx is dan start de presentatie automatisch op. Wanneer die echter .ppt of .pptx is, dan kan je de presentatie aanpassen. Wil je een .pps(x) presentatie toch aanpassen, dan kan je rechtsklikken en Openen met... kiezen of je kan ze ook hernoemen naar een .pptx bestand.

Zo, dat was het weer voor deze week. Ik sla nu een paar weken over, want ik ben een tijdje met vakantie en ik weet niet of ze daar wel internet hebben waar ik naartoe ga.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Stijn - The world is happy now

Stijn hoor je tegenwoordig wel meer, maar dan vooral met het nummertje 'Jan met de Pet'. Dit is ouder materiaal en wie me een beetje kent, heeft misschien al de link gelegd. Stijn is net als ik een Prince fan al is hij wel een veel betere muzikant dan ik want ik heb het nooit verder geschopt dan een mondharp en een melodica.
Dit is funky muziek, aanstekelijke nummers zoals 'Ydon'Tu' (insiders kennen de schrijfwijze) en 'Gasoline&Matches' (dat je kan beluisteren).
Zalf voor onze oortjes en ontgoochelde zieltjes omdat Prince nu toch niet naar Antwerpen komt. Allez, voorlopig althans, fingers crossed !

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
Van de week een paar voetbalcitaten :

"Vóór vele mensen is voetbal een kwestie van leven of dood, ik ben het daar helemaal niet mee eens. Voetbal is veel belangrijker dan dat."
door Bill Shankly

"We voetbalden zo traag dat de vliegen zich te pletter vlogen op onze rug."
door Johan Boskamp

En een Cruyffie om het af te leren
"er moet op elke plaats in het veld verdedigd worden dat kost het minste energie want dan moet je niet helemaal terug lopen om een doelpunt te maken"

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :
Nu ik er op Halloween niet ben, vervroeg ik deze maar een beetje . . .

Waar was je op de nacht van 31 oktober

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten