vrijdag 8 mei 2009

Tip 15 : Netiquette - Deel 2

Een blog schrijven heeft zo zijn voordelen. Je kan er ook af en toe al eens je ergernis in kwijt. En dat is precies wat ik vandaag eens ga doen zie. Ik zou willen zeggen dat ik iemand ben die zich niet snel ergert, maar ik denk dat sommige mensen dan toch zouden protesteren. Ik heb er al eens aan gedacht om een blog Ergernis van de week te beginnen. Maar allez, back to business.

Ik zou het nog eens over het versturen van e-mails willen hebben. Wat kan er wel, wat kan er niet ? Ik zal mijn ergernis, ik bedoel, goede raad, beperken tot 4 tips !

1. Geef je mail altijd een onderwerp mee !
Niets zo vervelend als een mail zonder onderwerp. Als je achteraf een mail van iemand moet terugvinden, zie je alleen één grote witte leegte. Geef dus altijd duidelijk aan waarover je mail gaat. Mensen hebben wel eens de neiging om te filteren op onderwerp en als er dan geen staat, wordt je mail misschien helemaal niet gelezen.

2. Geef antwoord als je een mail krijgt
Ik vind het niet meer dan normaal, dat wanneer men je iets vraagt in een mailtje, dat je daar ook een antwoord op geeft. Veel mensen gaan ervan uit dat dat helemaal niet nodig is. Maar, mensen vinden het juist plezant als je reageert op hun vraag of op iets wat ze te vertellen hebben. Communicatie heet dat.

3. Leesbevestiging
Als ik ergens echt het vliegend sch... van krijg dan is het van mensen die altijd een leesbevestiging vragen. Neem het van mij aan, van mij krijg je ze niet. En dat hangt samen met de vorige tip : als je je mails correct beantwoordt, dan hoeft men geen leesbevestiging te vragen. Wanneer je het dan toch eens doet, zal men ook weten dat het serieus bedoeld is. Trouwens, zelfs een bevestiging houdt nog niet in dat je mail ook daadwerkelijk gelezen wordt.

4. Nieuw onderwerp, nieuwe mail
Als je iemand een mailtje wil sturen over iets, begin dan gewoon met een nieuwe mail. Nogal wat mensen hebben de vervelende gewoonte om er zomaar lukraak een mail van een paar weken geleden uit te pikken en daar een antwoord op te geven . . . terwijl wat je wil zeggen daar helemaal niets meer mee te maken heeft. Niet doen. Dat schept alleen maar verwarring.

Voilà, de schoolmeester heeft weer eens zijn zegje gedaan zie ! En volgende week zou er wel eens een onverwachte toets kunnen zijn !
- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Elvis Costello met 'Get Happy'.


- - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten